Kas tad īsti ir virtuālā realitāte (VR) un vai tā var tiešām palīdzēt bērniem mācībās? Šādu jautājumu sev uzdod daudzi vecāki. Virtuālā realitāte (VR) tik tiešām pēdējā laikā ir kļuvusi par bērnu mācību un izklaides rīku. Ar šīs aizraujošās tehnoloģijas palīdzību bērni var apgūt jaunas zināšanas pavisam citādā veidā, nekā ierasts. Piemēram, bērni var pētīt apkārtni, mijiedarboties ar objektiem un cilvēkiem un pat ceļot laikā, izmantojot VR.
Tehnoloģijām turpinot attīstīties, gan pedagogi, gan vecāki aizvien vairāk uzmanību pievērš virtuālās realitātes iespējām bērnu mācību procesā. Daudzi uzskata, ka virtuālā realitāte ir izglītības nākotne, jo tā spēs ievērojami palielināt bērnu iesaisti un piedāvās aizraujošu izglītības pieredzi. Sākot ar virtuālām ekskursijām un beidzot ar videospēlēm līdzīgām simulācijām, VR piedāvā jaunus un aizraujošus veidus, kā izglītot un iesaistīt visu vecumu bērnus.
Kas ir virtuālā realitāte?
Virtuālā realitāte ir mākslīga vide, kuru var izpētīt un ar kuru var mijiedarboties, izmantojot datora radītu simulāciju. Uzliekot īpašas VR brilles un ar brillēm savienotus kustību uztverošus kontrolierus, jūs varat sajust simulētu vidi tā, it kā jūs tur patiešām būtu. VR tehnoloģijas strauji attīstās – ir pieejamas dažādas VR ierīces dažādiem pielietojumiem. Lai gan šo ierīču funkcijas atšķiras, tās visas ļauj lietotājiem nokļūt simulētā vidē, kas ir tikpat reāla kā reālā pasaule.
VR ierīces izmanto dažādās nozarēs, piemēram, medicīnā, tūrismā, izglītībā, datorspēlēs un zinātnē. VR brilles ir aprīkotas ar ekrānu, kas atrodas acu priekšā, lai radītu visaptverošu vidi. Ierīces arī seko lietotāja galvas kustībām, lai pielāgotu attēlu atbilstoši skatiena virzienam. Tas ļauj lietotājam uztvert simulēto vidi tā, it kā viņš tur patiešām atrastos.
Kāda ir atšķirība starp virtuālo realitāti (VR) un papildināto realitāti (AR)?
Agrāk termini “virtuālā realitāte” (VR – virtual reality) un “papildinātā realitāte” (AR – augmented reality) tika lietoti, lai apzīmētu būtībā vienu un to pašu, taču patiesībā tie ir ļoti atšķirīgi jēdzieni. Papildinātā realitāte nav pilnībā datora radīta pieredze – tas ir reālās pasaules reāls attēls, kas pārveidots ar datorgrafikas palīdzību. Savukārt “virtuālā realitāte” ir pilnībā datora radīta pieredze, kas paredzēta, lai pilnībā aizstātu realitāti.
Citiem vārdiem sakot, VR ir vērsta uz pilnīgi mākslīgas pieredzes radīšanu, savukārt AR ir vairāk vērsta uz reālās pasaules papildināšanu, pievienojot tai digitālus elementus. Šo atšķirīgo mērķu dēļ VR un AR bieži tiek izmantotas ļoti atšķirīgiem mērķiem, lai gan abas tehnoloģijas var izmantot, lai radītu aizraujošu un saistošu pieredzi.
VR priekšrocības bērniem
VR ir ļoti saistošs tehnoloģiju veids, kā ar simulētās realitātes palīdzību bērnus vairāk iesaistīt mācību procesā. Tas ir ļoti svarīgi, jo tieši iesaiste bieži vien ir galvenais faktors, kas nosaka, cik labi bērns uztvers un paturēs prātā informāciju. Iesaistei ir arī būtiska loma tajā, cik daudz pūļu un laika bērni iegulda savā izglītībā – jo vairāk bērns ir iesaistīts kādā aktivitātē, jo lielāka iespēja, ka viņš tai veltīs laiku arī ārpus mācībām.
VR var izmantot, lai bērniem nosimulētu reālās dzīves pieredzi, kas citādi nav pārāk saistoša. Piemēram, virtuālas ekskursijas, vēsturisku notikumu simulācijas un VR videospēles būs ļoti labi veidi, kā, izmantojot VR, iesaistīt bērnus mācību procesā.
VR labie piemēri izglītības jomā
Virtuālo realitāti var izmantot ne tikai izklaidei. Pateicoties iespējai radīt pilnībā simulētu vidi, VR var izmantot, lai simulētu dažādas reālas dzīves situācijas – sākot no ekskursijām un beidzot ar ceļošanu laikā.
Tā, piemēram, VR var izmantot, lai simulētu ekskursijas, ļaujot bērniem izpētīt dažādas vietas tā, it kā viņi tur patiešām atrastos. Tas ļauj bērniem izpētīt vulkāna iekšpusi vai ezera dibenu. VR var izmantot arī, lai simulētu vēsturiskus notikumus, ļaujot bērniem saistošākā veidā uzzināt par pagātnē notikušo. Piemēram, bērni varētu izpētīt, kā nogrima Titāniks, vai piedzīvot Pērlhārboras bombardēšanu tā, it kā viņi tur būtu bijuši.
Ar VR palīdzību bērni var aizceļot uz dažādiem laika periodiem, ļaujot viņiem iepazīt dzīvi pagātnē. Tas varētu ietvert iespēju bērniem uzzināt, kā bija dzīvot 1. Pasaules kara laikā, vai pat izpētīt dzīvi Senajā Romā. Studenti var pielietot VR iespējas ļoti daudzās sfērās, piemēram, medicīnā veikt virtuālas operācijas, tāpat studenti var uzlabot komunikācijas prasmes, strādājot komandā, pilotēt virtuālu lidmašīnu un tamlīdzīgi.
VR tehnoloģijas pielietojums dažādās nozarēs
VR ir dažādi lietojumi, sākot no veselības aprūpes, izglītības, dzīvesveida, ceļošanas, mārketinga un sporta līdz pat datorspēlēm. Lūk daži piemēri, ko iespējams panākt ar virtuālās realitātes palīdzību:
- iespējams palīdzēt pacientiem ar trauksmi, sāpēm un garīgās veselības problēmām. Tāpat VR var izmantot fizikālās terapijas nodrošināšanai bērniem ar invaliditāti vai traumām, palīdzot viņiem uzlabot kustību spēju un koordināciju
- rīkot interaktīvas un aizraujošas mācību stundas, kas ļauj skolēniem izpētīt apkārtējo vidi un iepazīt pasauli ap sevi
- pārvērst mājokli par aizraujošu izklaides centru, spēlējot VR datorspēles draugu lokā vai vienatnē
- iepazīt jaunas vietas, neizejot no mājām
- mārketingā iespējams radīt aizraujošu zīmola pieredzi, ļaujot lietotājiem sadarboties ar produktiem kā nekad agrāk
- radīt reālistiskas simulācijas sportā un aizraujošu spēļu pieredzi
- izveidot virtuālas mākslas studijas vai galerijas, kurās bērni var eksperimentēt ar dažādiem mākslas stiliem un tehnikām
- radīt virtuālo vidi, kurā bērni var praktizēt sociālās un emocionālās prasmes, piemēram, komunikāciju, darbu komandā un konfliktu risināšanu
VR ierīču piedāvājums pieaug
Lielās tehnoloģiju kompānijas cenšas padarīt VR par “mainstream” tehnoloģiju, ieguldot lielus līdzekļus VR tehnoloģijās un satura izstrādē. Tā kā VR ir piesaistījusi tehnoloģiju milžu uzmanību, gaidāms, ka tuvākajos gados šī tehnoloģija iegūs lielāku popularitāti. Piemēram, Facebook jau 2014. gadā iegādājās Oculus par 2 miljardiem ASV dolāru un ir izlaiduši nu jau vairākas VR briļļu paaudzes, jaunākā no kurām ir Meta Quest 3. Tieši šo modeli esam izvēlējušies Dateks Gaming School kā piemērotāko pirmajai bērnu saskarsmei ar VR un AR pasauli – tam ir samazināts svars, augstas izšķirtspējas ekrāni, un iespēja regulēt lēcu platumu un optiskos parametrus. Apple nesen ir izlaiduši savas Vision Pro brilles, arī Amazon strādā pie sava VR satura izstrādes un Google ir sadarbojies ar dažādiem zīmoliem, lai radītu VR saturu.
Ko varam secināt?
Virtuālā realitāte ir tehnoloģija, kas ir pazīstama jau gadiem ilgi, taču tikai nesen tā kļuvusi pieejama plašām masām. VR nākotne izglītībā ir gaiša un tai ir potenciāls kļūt par izglītības nākotni, ļaujot bērniem pamatīgāk iesaistīties mācību stundās. Virtuālā realitāte ļauj visu vecumu cilvēkiem mijiedarboties ar datora ģenerētām pasaulēm un vidi, ar kuru viņi citādi nevarētu mijiedarboties reālajā dzīvē.
Pieaugot VR popularitātei, lielākās tehnoloģiju kompānijas, piemēram, Facebook, Google un Amazon, ir sākušas veikt lielus ieguldījumus VR lietotājiem paredzēta satura izstrādē. Tas nozīmē, ka nākotnē profesijas, kas saistītas ar VR satura izstrādi, būs ļoti pieprasītas.
Bērniem ir iespējas apgūt 3D spēļu izstrādi un iepazīt virtuālās realitātes pasauli ar Dateks Gaming School palīdzību. Manuprāt, šī varētu būt lieliska iespēja jūsu bērniem apgūt jaunas prasmes, izklaidēties un izbaudīt aizraujošās VR iespējas.